Pendidikan Anak (22)

Jadual pendidikan bagi pertumbuhan roh si anak

Seperti yang kita ketahui di Negara kita untuk pertumbuhan dan kesihatan jasmani anak-anak kita, setiap anak memiliki jadual imunisasi sesuai dengan usia si anak. Sama halnya dengan masalah pendidikan dan perkembangan roh dan jiwa anak di dalam riwayat-riwayat ahlul bayt as. juga terdapat jadual usia yang telah ditentukan, contohnya untuk mengajarkan kepada anak tentang zikir-zikir tertentu, yang nantinya sangat bermanfaat bagi perkembangan dan pertumbuhan ruh dan jiwa sang anak. Zikir-zikir tersebut ibarat vaksin dan imunisasi yang menjaga tubuh sang anak dari penyakit jasmani, maka jadual zikir-zikir tersebut juga dapat menjaga ruh sang anak dari berbagai penyakit ruh yang kemungkinan akan menimpanya di masa depan, dan juga berfungsi sebagai pembentuk watak dan keperibadian anak tentunya.
Salah satu perkara yang penting dalam masalah pendidikan anak adalah orang ibubapa harus lebih mengasihi dan menyayangi anak perempuan dibandingkan anak lelaki. Dalam riwayat yang berasal dari Rasulullah saw disebutkan bahawan pada 7 tahun pertama, ibubapa harus lebih menyayangi anak perempuannya. Imam Ali as telah mengikuti anjuran Rasulullah saw , contohnya pada malam dimandikannya jenazah Sayidah Zahra as. ketika imam Ali as. selesai memandikan Sayidah Zahra as., beliau memanggil anak-anaknya untuk melakukan perpisahan dengan ibunya, kerana sebentar lagi mereka tidak akan melihat ibunya, pada saat itu yang pertama dipanggil adalah anak-anak perempuannya; yaitu Sayidah Zaenab dan ummu kultsum, kemudian disusuli dengan anak-anak lelakinya yaitu imam Hasan as. dan imam Husain as.

Salah satu perkara yang penting dalam masalah pendidikan adalah sebagai ibubapa pendidik kita tidak boleh memandang kaedah-kaedah pendidikan yang disebutkan dalam riwayat-riwayat sebagai sesuatu yang terpisah dari yang lain, akan tetapi semua kaedah pendidikan tersebut, dengan melakukannya secara bersamaan, disaat itulah mendapatkan pengaruh yang sempurna, contohnya seseorang yang selsema, doctor memberikan beberapa ubat untuknya, akan tetapi disamping ubat-ubatan yang diberikan doktor juga melarangnya untuk memakan makanan yang berminyak, ais dan lain-lain. Setelah meminum ubat dan melakukan anjuran doktor, maka dia akan mencapai kesembuhan penuh. Tapi kalau tidak demikian maka sakitnya tidak akan pernah sembuh yakni setiap kaedah pendidikan yang disebutkan di dalam riwayat-riwayat akan memberikan pengaruh yang sempurna ketika dilakukan secara bersamaan dan bukan secara sendiri-sendiri.

Pada tahun keberapa dari kehidupan si anak memiliki nilai penting untuk mendapatkan perhatian khusus dalam masalah pendidikannya? Dalam riwayat disebutkan pada 7 tahun pertama masa kehidupan anak adalah masa yang paling penting dalam pendidikan anak kerana 7 tahun pertama adalah dasar dan asas dari pendidikan seorang anak ibarat gedung yang akan dibangun maka tapak sebuah gedung memiliki nilai penting dalam pembangunan gedung tersebut. Semua gedung dibangun dari bahan yang sama; seperti simen, pasir, air dan lain-lain, akan tetapi seorang arkiteklah yang berbeza dalam merancang bangunannya, seorang arkitek dapat membangun sebuah gedung dengan tapak yang kuat, dan juga arkiteklah yang membangun sebuah bangunan dengan tapak yang lemah. Kalau sampai tapak sebuah gedung tidak dibangun secara teliti, maka gedung itu tidak akan kukuh.

Terdapat riwayat-riwayat yang menunjukkan tentang pendidikan anak di usia 7 tahun pertama :
Diriwayatkan dari imam Ali as. bahwa anak pada dipelihara 7 tahun pertama, dididik pada 7 tahun kedua, dan digunakan pada 7 tahun ketiga. Usia akhir dari pertumbuhan jasmani anak pada usia 23 tahun, dan usia akhir pertumbuhan akal seorang anak pada usia 35 tahun, setelah usia 35 tahun akal seorang anak akan sempurna kerana banyaknya pengalaman.

Riwayat yang kedua juga berasal dari imam Ali as. bahawa anak-anak pada usia 7 tahun (harus) dibebaskan, pada usia 9 tahun diperintahkan untuk solat, pada usia 10 tahun dipisahkan tempat tidurnya dari kedua ibubapanya dan saudara perempuannya. Pada usia 14 tahun anak akan sampai pada usia baligh. Sampai pada usia 21 tahun pertumbuhan jasmaninya akan berhenti. Pada usia 28 tahun akalnya akan sempurna.

Riwayat pertama dan kedua memiliki sebahagian perbezaann, ini menandakan bahawa kita sebagai orang tua pendidik harus melihat perbezaan antara anak-anak (ditambahkan penerjemah:sebahagian anak akal mereka lebih cepat pertumbuhannya, maka itu mereka pada usia 21 tahun sudah mengalami kesempurnaan akal, sedangkan sebahagian anak pada usia 35 tahun mendapatkan kesempurnaan akal).

Riwayat ketiga yang berasal dari imam Ali as. bahawa setelah usia 7 tahun anak-anak akan menghilangkan kekanak-kanakannya, anak akan baligh pada usia 14 tahun. Riwayat yang lain dari imam Ali as bahawa anak-anak pada usia 7 tahun akan menanggalkan gigi susunya dan pada usia 9 tahun diperintahkan untuk soolat dan pada usia 10 tahun tempat tidurnya (harus) dipisahkan dari yang lain.

Salah satu perkara yang perlu diperhatikan adalah hal yang biasa dilakukan para orang pada zaman sekarang, mengikuti psikologi barat, adalah anak-anak diharuskan tidur dibiliknya sendiri secara terpisah. Ini adalah sebuah kesalahan yang kita dapatkan dari Negara barat. Kenapa imam Ali as. memerintahkan untuk memisahkan tempat tidur sang anak dan bukan bilik sang anak, sebab kalau tengah malam terjadi sesuatu pada anak, seperti bangun dari mimpi buruk, maka seorang ibu harus datang disampingnya dan menenangkannya, atau mungkin saja dia sakit dan memerlukan sedikit air, atau mungkin dia kedinginan dan lain-lain.

Riwayat yang lain dari imam Ali as. bahwa anak baligh pada usia 14 tahun, kemudian mereka akan tumbuh sampai pada usia 21 tahun dan akal mereka akan tumbuh sampai pada usia 28 tahun. Riwayat-riwayat tersebut ada di dalam kitab al-kaafi jilid 7 hal. 69.

Riwayat yang lain berasal dari imam Sodiq as. bahawa anak di usia 7 tahun (pertama) harus bermain, pada 7 tahun kedua diajarkan tentang al-qur’an dan pada 7 tahun ketiga diajarkan tentang hukum-hukum halal dan haram.

Imam Sodiq as.: anak-anak bermain pada 7 tahun (pertama), belajar pada 7 tahun (kedua) dan mempelajari halal dan haram pada 7 tahun (ketiga). Imam Redha as…anak-anak pada usia 7 tahun diharuskan untuk solat.
Dari imam Sodiq as. juga ada riwayat yang mengatakan anak-anak diharuskan sholat pada usia 7 tahun?
Adapun bagaimana caranya menyuruh anak-anak untuk solat kembali kepada perilaku dan sikap ibubapa pendidik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *